En els models
educatius tradicionals, el component cognitiu (aprenentatge intel·lectual) i el
conductual han sigut els objectius prioritaris.
L’educació emocional és una resposta a la necessitat d’innovació
educativa, integrant el component emocional dins dels programes educatius, de
manera que cada vegada està més present en la vida escolar i familiar.
Des del model
biopsicosocial de la psicologia, es considera que els factors biològics,
cognitiu-conductuals i emocionals afecten de manera interactiva en la
personalitat i el desenvolupament dels individus. Així, de la mateixa manera que ensenyem als infants
a llegir, a comportar-se ajustant-se a les normes socials i a anar al metge
quan es troben malament, també és important ensenyar-los sobre allò que senten.
D’aquesta manera podrem entendre a la persona en la seva globalitat.
Un dels punts
més importants a tenir en compte a l’hora d’educar als nens i nenes en les
emocions és ajustar-se a la seva edat de desenvolupament. En aquesta entrada,
hem volgut dividir la informació en apartats en funció de les diferents fases
del desenvolupament emocional.
1-
Primers anys de vida:
Es desenvolupen
les emocions bàsiques (innates). Aquestes son l’alegria, la tristesa, la ira,
el fàstic, la por i la sorpresa.
Durant el primer
any de vida (o més en algunes ocasions), els nadons no tenen encara les
habilitats per expressar-se a través del llenguatge verbal. És tasca de l’adult,
doncs, interpretar el que els passa i regular les seves emocions a través del
seu llenguatge i pensament.
Fins als 7-10
mesos, un nadó no és capaç d’entendre des de la raó les reaccions dels seus
cuidadors, pel que no son capaços de manipular els estímuls externs a partir de
la seva pròpia conducta. Això significa que quan un nadó plora o fa gestos per
cridar l’atenció dels adults, ho fa per que es cobreixi una necessitat. Si el
condicionem a ignorar el seu plor (extinció de la resposta), pot aprendre a no
expressar el seu malestar o les seves emocions/sensacions desagradables quan
les senti.
Tot i que el
nadons encara no parlin, comencen a absorbir el llenguatge molt precoçment, per
tant cal començar a verbalitzar el que senten. Fer-se conscient de les seves
reaccions i aprendre com respondre a elles per regular-les (amb cançons,
amanyacs, bressolar, abraçar, parlar amb to concordant...) ajudarà a
desenvolupar més seguretat en ell o ella i a establir un vincle afectiu entre
nadó i cuidador més consistent.
A partir del
segon any de vida, es comencen a desenvolupar les emocions complexes, unides al
desenvolupament del pensament i el llenguatge, com la vergonya, la culpa,
l’orgull, l’enveja o l’empatia.
2-
Fins a primària:
Tot i que la
regulació emocional cada cop va sent més interna, el pas de control extern a
intern triga uns anys en desenvolupar-se. És per això que la implicació dels
adults en la regulació emocional dels infants, segueix sent primordial també
durant aquesta etapa.
Un altre aspecte
important a mencionar és la imitació de conductes. Els nens i les nenes aprenen
imitant les conductes del seu entorn des de ben petits. En aquest sentit, cal
mencionar que és tant important (o més) l’educació emocional cap als nens i nenes,
com l’autoconeixement de les emocions pròpies en els adults.
Durant aquesta
etapa segueix sent molt important poder posar nom a allò que els infants
senten. Una altra manera de fer-ho és identificar les emocions dels personatges
seus contes o pel·lícules infantils preferides o a través d’expressions facials
que apareguin a fotografies o imatges.
Tot i que encara
no hagi interioritzant completament la regulació de les seves emocions, son
capaç d’apressar-les a través del llenguatge, i és important impulsar-los a
fer-ho. Una manera de poder expressar-les és a través de converses familiars on
tots els membres puguin hi formar part activa, de manera que el vincle es
mantingui i puguin tractar-se els aspectes emocionals amb naturalitat.
3-
A partir de primària:
Les
autoavaluacions cada cop son més internes, ja que cada cop aprenen més a
interioritzar les regles d’avaluació de les situacions pròpies de l’entorn on
creixen (per exemple, el que està bé o malament, el que és adequat o
inadequat...). Per tant, l’autorregulació emocional (interna) serà cada cop més
usual si durant les etapes anteriors han anat adquirint el coneixement
necessari per fer-ho.
Tot i això, pot
seguir sent necessari utilitzar el vocabulari emocional, que cada cop pot anar
sent més complex, de la mateixa manera que el pensament i el llenguatge. Durant
aquesta etapa també es pot ajudar a percebre i localitzar l’emoció en el cos, afegint a l’educació emocional l’element
corporal que ajuda a identificar i gestionar les emocions des d’un altre
element que integra a la persona.
L’assertivitat
és un concepte rellevant que està relacionat amb la comunicació i també amb les
habilitats socials, pel que és important a nivell adaptatiu en el moment en que
es relacionen amb més nens i nenes i amb altres adults que no son del seu
entorn proper. Es pot definir com “la capacitat de poder expressar allò que
sentim, respectant els nostres drets sense ser irrespectuosos amb els drets de
les altres persones”. Per desenvolupar aquesta habilitat els nens i nens també
fan ús del modelatge (imitació), tot i que també es pot ensenyar de manera
directa.
Des del Centre
Ixent, integrem el coneixement i la rellevància del desenvolupament emocional
en tots els tipus de teràpies, posant el focus en el que els infants senten
davant les seves dificultats o experiències. Si creieu que necessiteu ajuda per
gestionar les emocions dels vostres fills/es o les vostres pròpies, no dubteu
en posar-vos en contacte.
Per més informació, podeu consultar:
-
Shaffer, D. y Kipp,
K. (2007). Psicología
del desarrollo. Infancia y adolescencia. (7ª edición). Ed.
Cengage learning.
-
Bisquerra, R. (coord..). (2001). Educación emocional.
Propuestas para educadores y familias. Ed. Desclée.
-
Goleman, D. (1996). Inteligencia
emocional. Ed. Kaidós.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada